Utworzono: piątek, 20 wrzesień 2019

Koncepcja programowo - organizacyjna funkcjonowania

Miejskiej Biblioteki Publicznej - Centrum Wiedzy w Bolesławcu na lata

2024 - 2027

 

I.  MISJA

 

Miejska Biblioteka Publiczna – Centrum Wiedzy w Bolesławcu jest jedną z instytucji, które mają na celu zaspokajanie potrzeb czytelniczych, kulturalnych, integracyjnych
i naukowych mieszkańców Bolesławca.

Realizując powyższe zadania będzie również bazą dla odbiorców oferty umożliwiającą szeroko pojęty rozwój. Z założenia jest to miejsce integrujące i otwarte na inicjatywy osób poszukujących przestrzeni do działania oraz pragnących pogłębić swoją wiedzę.

 

Misja Miejskiej Biblioteki Publicznej – Centrum Wiedzy to stworzenie możliwości rozwoju, inspirowanie do działania oraz kreowanie i odpowiedź na kulturalne i edukacyjne potrzeby społeczności lokalnej.

 

 

II.  WIZJA

Miejska Biblioteka Publiczna – Centrum Wiedzy to dziś wielozadaniowa instytucja, która będzie odpowiadać na zmieniające się dynamicznie potrzeby mieszkańców. Umożliwia przepływ informacji pomiędzy ludźmi i instytucjami, ułatwia dostęp do najnowszych odkryć oraz różnorodnych baz danych, w tym obejmujących lokalne dziedzictwo kulturowe. Stanowi miejsce odkryć i poszukiwań, poprzez swoje działania kreuje świat nauki, zabawy, edukacji
i fantazji. Jest uzupełnieniem podstawowej edukacji i daje możliwość poszerzenia wiedzy
i umiejętności poprzez edukację nieformalną.

 

Wizja Miejskiej Biblioteki Publicznej – Centrum Wiedzy jako „trzeciego miejsca”.

 

Miejska Biblioteka Publiczna – Centrum Wiedzy jako „trzecie miejsce” spędzania czasu poza pracą/szkołą i domem ugruntuje swoją pozycję i będzie rozwijało możliwości poznawcze różnych pokoleń łącząc najmłodszych ze starszymi, przeszłość z przyszłością, tradycję z rozwojem. Dzięki takiemu połączeniu mieszkańcy znajdą tu swoje miejsce w czasie wolnym i nadal będą chętnie odwiedzali MBP-CW. Młodzi zaproszą do Biblioteki – Centrum Wiedzy rodziców a dziadkowie przyprowadzą tu swoje wnuki. Wszyscy będą mogli spotkać się na wspólnym działaniu, w miejscu otwartym, interesującym, zapraszającym zarówno do działania, jaki i do odpoczynku.

Biblioteka – Centrum Wiedzy będzie rozwijała swój potencjał:

  • Biblioteki – mediateki,
  • Instytucji o celach edukacyjnych i kulturalnych,
  • Bazy informacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń społeczności lokalnej,
  • Miejsca wspierającego kształtowanie zainteresowań i edukację młodszego i starszego pokolenia bolesławian.

Miejska Biblioteka Publiczna - Centrum Wiedzy będzie miejscem nie tylko archiwizacji i gromadzenia zbiorów, ale też ośrodkiem ułatwiającym kształtowanie indywidualnego kierunku rozwoju. Powiększanie zbiorów, udostępnianie zaspokajanie potrzeb czytelniczych to podstawowe zadania instytucji. Jej bardziej efektywnemu działaniu będzie nadal służyć proces digitalizacji zbiorów i elektronicznego udostępniania materiałów, dotyczących zwłaszcza naszego regionu we współpracy z Jeleniogórskim Centrum Informacji i Edukacji Regionalnej „Książnicą Karkonoską”. Ważnym efektem cyfryzacji zbiorów bibliotecznych jest również zachowanie bogatego zasobu biblioteki i umożliwienie dostępu do niej czytelnikom
z całego świata.

 W dotychczasowej koncepcji MBP-CW poszerzone zostaną następujące zakresy:

  • Oferta edukacyjna przygotowana na podstawie współpracy z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, fundacją Amazon „Kindloteka” oraz Narodowym Centrum Kultury w Warszawie,
  • Rozwój czytelnictwa wśród najmłodszych odbiorców, jako punktu wyjścia do budowania szerokiego grona dorosłych czytelników w ramach jubileuszu 80-lecia działalności MBP-CW.

1. Oferta edukacyjna przygotowana na podstawie współpracy z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, fundacją Amazon „Kindloteka” oraz Narodowym Centrum Kultury
w Warszawie

Centrum Wiedzy będzie „uczyło przez zabawę i bawiło nauką” będzie to miejsce otwarte dla wszystkich, którzy czują potrzebę spotkania się na warsztatach tematycznych,
na spotkaniach z interesującymi postaciami świata nauki, kultury i sztuki, eksperymentowania indywidualnie lub w gronie znajomych i bliskich. Wypracowana pozycja Centrum Wiedzy, jako miejsca ciekawego spędzenia wolnego czasu i doświadczania zostanie ugruntowana poprzez poszerzanie oferty edukacyjnej dostosowanej do różnego wieku odbiorców oraz ich zainteresowań. Podstawą do opracowania zakresu działań jest zawsze zainteresowanie publiczności i diagnoza potrzeb. Bliska współpraca z Centrum Nauki Kopernik, Narodowym Centrum Kultury, Fundacją Amazon „Kindloteka” oraz z regionalnymi Strefami Odkrywania, Wiedzy i Aktywności CN Kopernik pozwoli na rozwijanie nowych zakresów wiedzy w dobrze przygotowanej formule. Podstawą kształtowania oferty edukacyjnej będą nauki ścisłe i przyrodnicze. Program edukacyjny będzie obejmować zarówno historię wynalazków i powstawania różnego rodzaju technologii, jak i prezentację doświadczeń z zakresu nauk ścisłych powiązanych z życiem codziennym.

W ofercie edukacyjnej obecne będą nauki humanistyczne, główne w zakresie komunikacji, współpracy, rozwoju społeczności lokalnej, nauki języków obcych.

Centrum Wiedzy będzie nadal instytucją partnerską, uzupełniającą i wspierającą funkcjonowanie szkół i przedszkoli na różnych płaszczyznach, poprzez popularyzację nauki
i prezentację możliwości praktycznego jej zastosowania. Łączenie różnych dziedzin, korelacja między nimi pozwoli na samodzielne poszukiwanie ciekawych rozwiązań przez uczestników zaproponowanych działań.

Działania Biblioteki – Centrum Wiedzy będą skoncentrowane również
na przeciwdziałanie powstawania uzależnień począwszy od tych najbardziej znanych m.in. alkoholizm, nikotynizm lub inne używki skończywszy na uzależnieniach behawioralnych polegających na niekontrolowanej potrzebie wykonywania danej czynności takich jak: uzależnienie od komputera, fonoholizm, uzależnienie od środków masowego przekazu i inne. Przygotowana oferta będzie stanowiła propozycję innej formy spędzania wolnego czasu, która pozwalając na rozwój odciąga uczestników od czynników ograniczających (uzależniających).

2. Rozwój czytelnictwa wśród najmłodszych odbiorców, jako punktu wyjścia do budowania szerokiego grona dorosłych czytelników.

Organizowane działania będą ukierunkowane na łączenie pokoleń, wpływanie na najmłodszych poprzez szereg spotkań czytelniczych, ale również bazujących na budowaniu wiedzy ogólnej i zainteresowaniach tak, by były przyczynkiem do przyjścia również rodziców i dziadków. Wydarzenia, spotkania autorskie, warsztaty, imprezy miejskie i ogólnopolskie dadzą możliwość kreowania zainteresowań lekturami, ale również będą stanowiły punkt styczny między osobami w różnym wieku.

80 lat funkcjonowania w Bolesławcu Miejskiej Biblioteki Publicznej jest podstawą do wykorzystania w działaniach, które będą miały na celu podkreślenie wagi MBP-CW jako miejsca spędzania wolnego czasu, miejsca edukacji nieformalnej i „trzeciego miejsca” w życiu mieszkańców miasta. Będzie to czas realizacji działań, które będą świętem czytania i czytelników.

III.  CELE I DZIAŁANIA

Cele strategiczne – długoterminowe z wyszczególnieniem działań i celów krótkoterminowych:

1. Poszerzanie i kontynuowanie dotychczasowych zadań biblioteki:

  • Popularyzowanie i udostępnianie księgozbioru w formie tradycyjnej i elektronicznej (dalsze wykorzystanie sytemu informatycznego Alma, udostępnianie bazy Legimi
    i portalu Academica),
  • Promocja czytelnictwa – spotkania z pisarzami, ludźmi kultury i sztuki, konkursy, prelekcje, wystawy (istniejące Dyskusyjne Kluby Książki),
  • Poszerzanie księgozbioru i zasobów multimedialnych,
  • Elastyczne dostosowywanie się do potrzeb czytelników i odbiorców,
  • Uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach specjalistycznych, podnoszenie kompetencji pracowników.

2. Ugruntowanie miejsca MBP – CW na mapie kulturalno – naukowej miasta, województwa, regionu, jako ośrodka pielęgnującego dziedzictwo niematerialne oraz instytucji propagującej naukę:

  • Utrzymanie współpracy ze stałymi partnerami merytorycznymi (Centrum Nauki Kopernik, Fundacja Amazon „Kindloteka”, Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, Biblioteka Narodowa) oraz pozyskanie nowych partnerów wdrażających
    i poszukujących innowacyjne rozwiązania technologiczne,
  • Stworzenie interesującej oferty edukacyjnej z wykorzystaniem warsztatów, stanowisk doświadczalnych (SOWA), urządzeń (Kindloteka), pokazów popularnonaukowych, lekcji tematycznych,
  • Współpraca z miejscowymi instytucjami wspierającymi rozwój społeczności lokalnej takimi jak: Muzeum Ceramiki, Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki oraz z działającymi w mieście stowarzyszeniami.

3. Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych, kulturalnych i informacyjnych

  • Kontynuacja współpracy z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Fundacją Amazon „Kindloteka”, Narodowym Centrum Kultury w Warszawie, DKK na Dolnym Śląsku,
  • Udostępnianie sprzętu komputerowego z dostępem do Internetu,
  • Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży,
  • Działania aktywizujące osoby starsze: Angielski Czwartek – język angielski dla seniorów, Kurs komputerowy dla seniorów, Książka dla seniora, DKK Miłośników Poezji,
  • Promocja czytelnictwa w formie uczestnictwa w zorganizowanych Dyskusyjnych Klubach Książki,
  • Integracja różnych grup zainteresowań w klubach i cyklach tematycznych takich jak: Francuskie klimaty, Krąg kobiet, Klub Włóczykija, Zagrajmy w planszówki, Festiwal kobiecości,
  • Włączanie się w ogólnopolskie i światowe wydarzenia i akcje takie jak: Narodowe Czytanie, Noc Bibliotek, Dolnośląski Festiwal Nauki, Europejski Tydzień Mobilności, Akcja sprzątania świata, Mała książka – Wielki człowiek,
  • Działania proekologiczne: warsztaty, spotkania, działania terenowe, imprezy tematyczne.

IV. FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI

Planowane zadania można będzie realizować z wykorzystaniem finansowania Organizatora, dochodów własnych oraz następujących zewnętrznych źródeł dofinansowania:

1. Z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 Priorytet 1 Poprawa oferty bibliotek publicznych Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych. Program ma na celu udoskonalanie i poszerzanie oferty bibliotek publicznych poprzez aktualizowanie i uzupełnianie zasobów o nowości wydawnicze oraz formę zdalnego dostępu do wydawnictw.

Archi-Przygody. Program edukacyjny Narodowego Centrum Kultury odnoszący się
do architektury mający na celu wdrażanie dzieci najmłodszych oraz uczniów szkół podstawowych do świadomego tworzenia i kreowania przestrzeni dookoła siebie. Działania w ramach projektu nie tylko odsłaniają tajniki architektury, ale również pozwalają uczestnikom na poznawanie najbliższej okolicy.

Projekty edukacyjne Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, m.in.: Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności to lokalne centra nauki, do których przenoszone są najlepsze doświadczenia edukacyjne i wystawiennicze Centrum Nauki Kopernik. To również stałe wsparcie, współpraca i sieciowanie działań.

  • Razem dla lepszej przyszłości z SOWA – projekt majacy na celu integrację różnych środowisk
  • Akcje edukacyjne m.in.: Odkryjmy to!

 

Projekty edukacyjne realizowane w ramach Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu – program wspiera działania edukacji ekologicznej skierowane do wszystkich grup wiekowych.

2. Z funduszy fundacji m.in.:

Fundacja Amazon – wspierająca inicjatywy z zakresu kultury, nauki, tradycji i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o tożsamość kulturową, tradycje i obszary, które
są istotne dla ludzi.

3. Z funduszy Unii Europejskiej

Program INTERREG Czechy – Polska 2021 - 2027

Priorytet 4 – Współpraca instytucji i mieszkańców pogranicza.  Projekty mające na celu wzmacnianie integracji, wsparcie dla współpracy, budowanie wzajemnego zaufania,
w szczególności poprzez wspieranie działań ułatwiających kontakty międzyludzkie.

Program Erasmus+

Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji. Partnerstwo na rzecz współpracy. Program ma
na celu rozwijać współpracę międzynarodową, wymianę doświadczeń, podniesienie kompetencji i budowanie potencjału. Akcja umożliwia organizacjom działającym na rzecz niezawodowej edukacji dorosłych realizację międzynarodowych projektów partnerskich

Program Erasmus + Młodzież

Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji. Działanie wspiera współpracę pomiędzy organizacjami działającymi na polu nieformalnej i pozaformalnej edukacji osób młodych
ze szczególnym naciskiem na podnoszenie potencjału oraz aktywnego uczestnictwa młodzieży.

 

Miejska Biblioteka Publiczna – Centrum Wiedzy im. C. K. Norwida w Bolesławcu to instytucja kultury, która stanowi bardzo ważny punkt na mapie miasta, powiatu i regionu. Działania pracowników MBP-CW, ich jakość i zakres merytoryczny stanowią wzór dla bibliotekarzy, edukatorów i animatorów. Poziom realizacji projektów jest bardzo wysoko oceniany przez instytucje nadzorujące realizację różnych projektów. Program na lata 2024-2027
to propozycja wzmocnienia pozycji MBP-CW i rozwoju ważnych elementów instytucji
w celu ugruntowania miejsca Biblioteki – Centrum Wiedzy jako „trzeciego miejsca” mieszkańców naszego miasta.

Odsłony: 12950

katalog primo na stron

 

Aktualnie

Odwiedza nas 113 gości oraz 0 użytkowników.

Popularne artykuły